Informacija
Mokslininkų nustatyta, kad tarp miklių pirštukų ir sklandaus kalbėjimo, mąstymo yra glaudus ryšys. Todėl, jeigu norite, kad vaikas lavėtų, mankštinkite pirštukus, nes išlavėję pirštukai padeda vaikams gražiai rašyti. Rašymui padeda ir visi pratimai, skirti pečių, nugaros, rankų raumenų stiprinimui. Siūlome užduotis rankų judesiams lavinti:
- Užsukti ir atsukti kamštelius.
- Rankas uždaryti, atidaryti (diena, naktis).
- Dirbti su volu (suka, vynioja).
- Dirbti su moliu, plastilinu.
- Tampyti gumą.
- Užsegti ir atsegti sagas.
- Lamdyti popierių tarp delnų, pirštų.
- Sukti medvarščius.
- Rankšluostį ištiesti ir pirštais surinkti į delną. Paleisti ir vėl surinkti.
- Atversti pirštais monetas.
- Užtraukinėti užtrauktukus.
- Monetą perleisti per rankas, pasukti kaip sukutį.
- Iš plastilino pasidaryti daug mažų rutuliukų ir vieną didelį. Juo surinkti mažus rutuliukus. Rinkti greit: takšt, takšt, takšt.
- Nueiti pirštukais pieštuku nuo pradžios iki galo ir grįžti atgal.
- Dviems vaikams sėdėti vienas prieš kitą, ar su suaugusiu ir pirštukais eiti vienas pas kitą į svečius.
- Karpyti žirklėmis paveikslėlius, reklamas ir pan.
- Sukti buteliuką. Kiek ratų apsisuks? Galima į butelį įpilti vandens (bus sunkiau).
- Caksėti pirštais. Jei neišeina, ant sulenktos kortelės priklijuoti butelio kamštelius.
- Kaišioti pagaliukus (gali būti dantų krapštukai) į skylutes (indas su skylutėmis). Gal tai ateivių laivas?
- Vienkartiniais švirkštais (didesniais, mažesniais) švirkšti vandenį.
- Sagstyti skalbinių segtukus.
- Rinkti pincetu vatos gumuliukus. Galima rinkti raudonus, mėlynus. Apsunkinant užduoti, gali surinkti bulvių traškučius.
Su smulkiąja motorika siejama viskas, ką mažasis, pažindamas aplinką, čiuopia rankomis – griebia, lipdo, piešia, stato, dėlioja, kerpa, veria, ima, deda, žaidžia, konstruoja, lanksto, minko, piešia rankomis (pirštais) ir panašiai.
Nuo gimimo iki ikimokyklinio amžiaus vaikų kalbos raida formuojasi būtent per šiuos pirmuosius 5-erius metus. Ankstyvajame amžiuje aktyviai formuojasi neuroninės jungtys, jos atsakingos už vaikučio kalbos raidą. Šiame tarpsnyje vaikas labai imlus naujovėms – tyrinėja dar neatrastą pasaulį ir nori kiekvieną dieną išmokti kažką naujo, neatrasto ir nepatirto. Dauguma žmonių tikrai girdėję, kad smulkioji motorika ypač svarbi ugdant vaiką.
Ankstyvajame amžiuje jau galima vaikučiui masažuoti rankelę, švelniai spausti pirštukų pagalvėles, glostyti mažylio plaštaką, lankstyti pirštelius.
Paaugęs vaikas ima domėtis ir atkartoti ką darote Jūs, tada jau galima pradėti nuo pirštų miklinimo žaidimų. Skatindami vaiką miklinti pirštukus, padėsite atžalai greičiau ir sklandžiau išmokti kalbėti. Pradėti galite nuo paprastesniu žaidimų, nereikalaujančių greito pirštukų judesių keitimo. Tinka rodymas į dangų, žemę, saulę namą ir panašiai.
Vėliau galima pasiūlyti sudėtingesnių žaidimų, kai jau reikia abiejų rankyčių delnais padaryti stogelį, ratą, dėti plaštaką ant plaštakos ir panašiai. Po truputį galima rodyti sudėtingesnes kombinacijas, kaip judinti smilių, paskui nykštį, atlikti kombinacijų sunertais pirštais, mėginti juos judinti. Galima sugalvoti žaidimų pirštukais su medžiagų skiautelėmis ar gamtos teikiamomis gėrybėmis.
Tėveliai ar pedagogai žino savo vaikučio galimybes, tad ugdyti reikia atsižvelgiant į tai.
Pirštelių miklinimas – tiesiogiai susijęs su geresniais vaiko kalbos įgūdžiais, miklesniais pirštukais, o tai gerina plaštakos, riešo, rankų ir akių koordinaciją. Taip pat ugdo vaiko dėmesį, gebėjimą susikaupti, kantrybę, lavina atmintį, padeda atpalaiduoti rankytes, mažina protinį nuovargį, stimuliuoja smulkiųjų raumenų impulsus, bei padeda geriau suvokti aplinką.
- Kaip suteikiamos mokesčio lengvatos už darželį?
- Kas yra žaidimas?
- Kodėl svarbu lavinti smulkiąją motoriką?
- Koks turi būti vaikų skaičius ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų grupėje?
- Ką vaikai veikia lopšelyje-darželyje?
- Kaip išmokyti vaikus orientuotis pasimetus?
- Ką reikėtų žinoti apie mažylį iki 3 metų?